Klämmig

Dagens ord är:

Klämmig  – käck, snärtig

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Klämmig

  1. Senast jag använde klämmig var nog på sjuttiotalet.

  2. Erik Forsling skriver:

    Ett ord som var på väg att försvinna för mig tills en gång i slutet av nittiotalet. Jag satt i en kur där lastbilarna vägde in, på ett sopvärmeverk, med en telefonlur intill örat. Jag hade en viss möjlighet att låta nåd gå före rätt, och när jag lovat en bedjande åkare att få leverera, trots att svaret egentligen borde varit nekande, klämde han i med att: ”Tack. Det vore klämmigt om vi fick göra det”!

    Vilket antikt gammalt uttryckssätt tänkte jag, och tog genast det från barndomen välbekanta ordet åter till mitt bröst. Sedan dess, och alltså innan denna bloggs existens, har jag i all anspråkslöshet försökt hålla glosan vid liv.

    Slikt har även hänt med andra ord, men just nu erinrar jag mig bara ”fjälla” och ”kväsig”. Vill minnas att de även förekommit på denna blogg.

Kommentera

