Karuscha

Dagens ord är:

Karuscha – stretch, gummiband, resår

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Karuscha

  1. Björn Forseth skriver:

    karotsja skulle jag ha stavat det. Ett t hördes alltid, när mor sa ordet. Vanligt i Västerbottens lappmarker förr.

  2. Björn Forseth skriver:

    Jag ser nu, att SAOB skriver karutscha.

  3. Göran Hultin skriver:

    Hustrun, bördig från Kronobergs län, syr in gummiband i sina blusärmar.
    Då dök ordet upp i mitt 77-åriga huvud.
    – Jasså, du ska sy in karuscha…
    – ?
    – Jo, min far (f 1899) sade ofta karuscha (som det lät) om tunnare gummiband.
    – Har jag aldrig hört…
    Jag växte upp i Stöde i Medelpad och ordet fanns också där bland de äldre.

  4. Anders skriver:

    I min familj har vi alltid använt de ordet för midjeresåren på pjamasbyxor.

  5. Ping: Karuscha – resår på utgång | ordtok

  6. Uno Magnusson Kristinehamn skriver:

    En äldre lärare kalla dett radergummi för karuscha

  7. Eva 9liv i Visby skriver:

    Står i en loppisbutik och sorterar kläder och då måste man kolla resåren. Karuschan var dålig i dessa byxor.

Kommentera

