Skråpuk

Dagens ord är:

Skråpuk – skräckinjagande person, monster, åkerspöke

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Skråpuk

  1. Björn Forseth skriver:

    Såvitt jag vet är skråpuk ursprungligen bilderna av de där olika karaktärerna glad, ledsen, arg o.s.v. inom teatern.

  2. Erik Forsling skriver:

    Ett ord som jag ”alltid” hört, men aldrig använt. Känns som att man får någon slags mental bild utifrån ordets uttalande, men nu stämde såklart inte min bild med ordets egentliga betydelse. Trevligt med nya kunskaper. Tack för det!

  3. Jörg Ausfelt skriver:

    Jag hamnade här då jag sökte ett bra ord för gagoyler. Gargouiller? Kallas även vattenkastare, men inte alla kyrkotakdsdemoner pissar ju regn…

  4. Ragna Melchior skriver:

    Jag kom att tänka på ‘hugsvala’. Det betyder ju trösta och förekommer i en av Erik Axel Karlfeldt. Det är ett vackert ord, tycker jag.

Kommentera

