Karbas

Dagens ord är:

Karbas – flätad läder- eller rottingpiska att aga med.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Karbas

  1. Erik Forsling skriver:

    Ordet är välbekant, men sällan hört och aldrig använt – från min sida sett. Däremot har det blivit mig kärt på ett lustigt sätt. En ung kvinna kallade mig i all vänskaplighet Mäster Erik i en bloggkommentar, eftersom hon hade uppskattat ett antal bilder jag sänt henne i förtroende. Men det där med mäster är ju inte sant tänkte jag – jag är ingen bra fotograf – och jag skämdes nästan lite, samtidigt som jag gladdes åt uppskattningen. Det kallas visst ambivalens, det där fenomenet.

    Tänkte nästan be den unga damen att aldrig mera kalla mig så, men istället roade jag mig med tanken på alla dessa Mäster Ditten och Datten man hört förekomma under historien. Självklart undrade jag om det har funnits någon märkvärdig Mäster Erik att beundra, innan undertecknad då. Och det har det. En som inte går av för hackor minsann, ty denne mäster är en synonym för dagens ord!

    Jag skrattade gott och kunde konstatera att denna synonym till dagens tortyrredskap förekommit i riket sedan första halvan av 1700-talet. Sitt ursprung anses dock betydelsen ha hos den danske författaren Holberg, nämligen i hans berömda ”Jeppe på berget” – använt av Jeppes tvärvigg till hustru. Karbas, rotting och Mäster Erik. Ja minsann, det är bara att hålla i hatten och huka!

    Nu är jag den unga bloggerskan mycket tacksam för att hon använde sig av just det där ordvalet!

    Jag bifogar en gammal hederlig länk, från självaste ”uggleupplagan” av Nordisk Familjebok minsann: http://runeberg.org/nfbs/0174.html

Kommentera

