Snarra

Dagens ord är:

Snarra – surra, skorra, brumma, väsa, snattra, sörpla, prata, morra m. m.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Snarra

  1. Erni skriver:

    Ännu en gång så vill man märka den nära affiniteten mellan de nordiska språken. Detta ordet snarra, som jag personligen ej hört och kanske är ett dialektalt uttryck, är nog synonymt med det norska snerre, vilket har en mycket liknande konnotation som dess svenska motsvarighet. Kanske mest på betydelsen morra, hos både djur och människor!

  2. VIVIANNA förlag skriver:

    Har för mig jag hörde ordet ”snara” för snatta förr i världen???

  3. Lennart skriver:

    Ordet snarra har jag aldrig hört men däremot Snaggla. Här i Västergötland säger vi om en person som snattrar och pratar oavbrutet att han ”Snagglar”. Eller kanske rättare sagt att hon snagglar för det är mest om kvinnfolk som det sägs av nån anledning!

  4. Erni skriver:

    Ja, Lennart, sitta och snaggla kan man ju göra, men det är väll som oftast för en haret görtråkigt. Eller?

    • Lennart skriver:

      Njae hörrudu Ernie, Snaggla verkar vara ett sådant ord som kan ha olika betydelse på olika håll i ett landskap. I min skarabôrgska hemtrakt så är snaggla det samma som att babbla och snattra oavbrutet. Man hör fortfarande ordet användas i den betydelsen. Men googlar man på snaggla så skall ordet betyda att snörvla eller snarka men det har då jag aldrig hört sägas!

  5. Erni skriver:

    Ok Lennart. Min kunskap är ifrån Vänersborg/Trollhättan så då är det väll som du skriver lite betydelseglidningar mellan de olika regionerna. Är helt enig i att denna google definitionen verkar ´far out´. Har heller aldrig hört snaggla i den betydelsen.

Kommentera

