Slamkrypare

Dagens ord är:

Slamkrypare – ankelhög vintersko med blixtlås på ovansidan, ofta svart, vanligtvis av tyg och med gummisula. Skon var vanlig på 1950- och 1960-talet.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Slamkrypare

  1. G. Jonsson skriver:

    Slamkrypare är inte i första hand namnet på ett skodon. Egentligen är det arter i fiskfamiljen smörbultar. Ordet fick en annan betydelse efter att man i teveprogrammet 10 000-kronorsfrågan formulerat en fråga fel. Ulf ”Hajen” Hannerz fick därför återkomma efter att ha blivit utslagen ur tävlingen felaktigt. Han vann sedan priset och blev som 14-åring mycket populär.

    Det var då som slamkrypare fick betydelsen diskutabel eller oriktigt formulerad fråga i frågetävling. Och skofabrikanten hakade på.

  2. Erni skriver:

    Vem, som är född på 50-talet har inte haft ett par slamkrypare? I min skoltid på landsbygden i Västsverige så hade ALLA det, i alla fall pojkarna. Det var ett praktiskt skodon, lätt för barn att ta av och på, varma och ganska vattentäta också, om jag minns rätt. Och färgen var svart. Kommer inte ihåg att någon hade slamkrypare med annan färg än svart.

  3. Erik Forsling skriver:

    Jag säger precis som Erni, vem född på 50-talet har inte haft ett par (svarta) sådana. Jag hade det i alla fall. Men även under mycket tidigt 80-tal såg jag ett par slika, på fötterna på en ung kvinna som jag var huvudlöst betuttad i, utan att uppnå det jag drömde om. Då kändes dock (upptäcker plötsligt att jag inte riktigt solklart minns trettio år gamla upplevelser) åsynen av skodonen mest som ett glatt återseende, lite ”retro” redan då, och insikten att de fortfarande levde kvar, lite grand i alla fall. Om hennes var nya, gamla eller arvegods, det vet jag inte (flickan var lite yngre än jag), och jag frapperades nog också av att jag mest förknippade dem med pojkar och män. Om det var så, det vet jag inte. Mitt eget par bar jag någon gång på 60-talet.

Kommentera

