Stoppa strumpor

Dagens ord är:

Stoppa strumpor – laga hål i trasiga strumpor genom att med hjälp av nål trä trådar i hålets kanter (växelvis över och under varandra).

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Stoppa strumpor

  1. Björn Forseth skriver:

    ”Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.”
    Jag berättar hellre att jag sedan några månader tillbaka beslutat mig för att sluta stoppa strumpor.

  2. Erni skriver:

    Igen så blir man slagen av att det tydligen måste vara väldigt stora skillnader i befolkningen med hänsyn till ålder och därmed kopplad förståelse av ord och begrepp. För min del är det näst intill obegripligt att begreppet ´stoppa strumpor´ skulle vara något glömt. Det är ju en aktivitet som jag faktiskt utför av och till, ialla fall om det är fråga om (ragg)sockar till vinterbruk, dvs. för mig är det inte bara ord eller begrepp. Och jag är inte äldre än att jag har många år kvar till pensionen! Men tydligen är begreppet främmande för många och då är väll aktiviteten att `att stoppa sina strumpor` en obsolet företeelse det med. Trots allt som säges om vi måste ta tillvara våra resurser och driva ´sustainable efforts´.

  3. Erik Forsling skriver:

    Stoppa strumpor! Ett så välkänt begrepp – men förmodligen på utdöende i slängsamhället. Till skillnad från ovanstående herrar duger jag inte till att stoppa strumpor – men även jag associerar fr.a. till raggsockor. Min salig mor stickade dem, och hon stoppade dem sedan efterhand de slets. Var det extra illa ställt repade hon bort fotdelen, och stickade nya fötter till de bevarade övre ankeldelarna.

    Mitt förråd är nu slut, och det sista paret (mitt alternativ till inomhustofflor i Plejset i Gamla Hembygden) har rejält nötta undersidor, med stora hål. Det måste vara ett par av hennes sista reparationer, eftersom de övre och de nedre hälfterna är stickade med snarlika, men ändock olika, garner. Har t.o.m. ett svagt minne av när jag bad henne ”titta på dem”. Är det inte så man ofta formulerar sig, när man vill få hjälp?

    Jag sörjer, och tänker på henne – alltmedan jag inser att jag aldrig kommer att kunna reparera detta sista par. Bara att nöta dem med hälsan (hur nu detta mysko uttryck uppstått!?) och vänta med skrotningen tills hela undersidan är borta. Säg mig, vem har inte rätt att vara sentimental?

    Stoppa strumpor! Efter att ha läst Björns och Ernis inlägg smakar jag på orden, för första gången i en helt ny betydelse, … oj vad sådana där plötsliga associationer kan ställa till det!

    Stoppa strumpor! Låter det inte också som en paroll, från en radikal aktivistgrupp som vill att vi inte ska bära strumpor!? Vet inte hur den imaginära gruppen skulle se på skodon, men jag associerar vidare till Povel Ramels berömda ”Ta av dig skorna”.

  4. Bengt Ek skriver:

    En arbetskamrat skämtade om nivån på den framtida pensionen. Jag konstaterade att vi nog fick fira de gyllene åren med att … sitta i gungstolen och stoppa strumpor.

Kommentera

