Guvernant

Dagens ord är:

Guvernant – hemlärarinna.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Guvernant

  1. ÅMÅL skriver:

    Min mormor arbetade som guvernant i början av 1900-talet.
    Anställningen kallades faktiskt guvernant.
    Att ordet försvunnit tror jag beror på att det är inlånat från engelskan och
    det känns inte som det passar in i svensk vardag.

    • Björn Forseth skriver:

      Det är nog inte från engelskan utan från franskan.
      Se även min andra kommentar om bruket idag. Kolla alltid sluttexterna på filmer, där barn varit med…

      Björn

  2. Björn Forseth skriver:

    I Lunas Moodyssons nya film ”Vi är bäst” står det i sluttexterna namn på två ”guvernanter” under inspelningen.

  3. Erik Forsling skriver:

    Har inte förrän nu insett att ”guvernant” är könsrelaterat. Den manlige motsvarigheten är ”informator”. Trodde att även den rollen var könsneutral, trots att jag mest stött på infomatorer som unga män i litteraturen och livsskildringar.

    Nu vet jag bättre. Tack för det!

Kommentera

