Tack och en julhälsning!

granHej alla!
Den här bloggen startade en kväll då jag och en kompis satt och pratade om gamla ord och att det är synd att man inte använder dem mer. Att den skulle fått sånt genomslag hade vi inte räknat med. Nu har bloggen växt och växt och har över 13 000 följare på Twitter och snart 1000 gilllare på Facebook.

I februari har vi kört varje dag i fyra år – vi som uppdaterat har varit några olika konstellationer människor – och några gånger har vi råkat posta samma ord igen – droska tror jag varit med tre gånger – men i stort har vi faktiskt lyckats få fram unika ord varje dag! En del ord används såklart av många fortfarande men vi försöker tänka utifrån hur de flesta idag tänker och vilka ord de använder. Vi får tips, vi slår i ordböcker, vi hittar på nätet, vi snappar upp på gatan och från andra medier.

Vi är jättetacksamma och glada över att ni hjälper oss att hitta nya ”gamla ord” och vi ska bli bättre på att ge alla läsartips den cred ni förtjänar, men ibland glömmer vi och ibland går det fort när vi uppdaterar. Vi gör detta helt ideellt och på vår fritid och får inget betalt. Vi har inga annonser på sidan eller några andra intäkter. Vill ni stötta oss så får ni gärna köpa boken som kom i höstas!

Vi vill gärna och hoppas att vi orkar köra ett helt år till!

Jag vill tacka för allt engagemang från mig och mina två medredaktörer Malena Östergren Arvidsson och Ullis Orrgren och önska alla läsare och besökare en riktigt god jul och gott nytt år!

/Petra Jankov Picha, grundare av Glömda ord.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tack och en julhälsning!

  1. anderskruse skriver:

    Petra, Malena och Ullis, ni bedriver en Gudi behaglig kulturgärning och en gammal ordbrukare som jag kan bara hoppas att ni fortsätter med detta. God Helg!

  2. Eva Trillian skriver:

    Hurra för er som orkar ett ord till 🙂
    God Jul!

  3. Tack ävenså flickor, säger jag, som till åren kommen finlandssvensk glatt igenkännande läser era ”glömda” ord! Inte använder jag dem heller riktigt dagligen, inte i tal kanske, men ofta nog i skrift för språket är ju då inte lika förenklat som talspråket. Lev väl med min tillönskan om mycket ork länge ännu!
    Jösse Nagu

  4. Erik Forsling skriver:

    Också jag instämmer med tackkvartetten här ovan, så nu är vi en kvintett. Och fler körmedlemmar torde tillkomma. Det är trevligt att vistas här. Helt visst. Sidan ligger alltid öppen när datorn är påslagen.

    Det är en bra idé av Michael Jucker (kommentar till ”Glana” 16/12 2013) att ni redogör för vem förslagsgivaren är, men i mitt fall finns inget behov av detta, snarare tvärtom. Men Michaels fina förslag inspirerade mig till ett eget förslag, som jag skäms över att inte ha lyckats tänka ut utan hans draghjälp! Ett problemlösarförslag.

    Jag har tidigare skrivit om företeelsen på olika ställen på bloggen. Problemet för många att skilja mellan förslagssidan och sidan för ”Dagens ord”. Ofta förekommer den intressanta diskussionen redan när ordet föreslås. När sedan glosan blir dagsord, då kommer inte ett enda förslag – i sämsta fall. Jag har definitivt bidragit till förvirringen genom att ge mig in i diskussioner redan på förslagsstadiet – och jag tror att det faller sig naturligt.

    Därför skulle jag vilja komplettera Michaels förslag med mitt eget. Ange gärna DATUM för förslagets publicerande, så att man kan söka upp förslaget utan att leta ihjäl sig med scrollfunktionen.

    Jag har nästintill gjort det när ett okommenterat dagsord ligger i träda, samtidigt som man själv säkert vet/tror sig veta att man redan kommenterat just det ordet, liksom att kanske en debatt förekommit redan där. Numera undviker jag att kommentera på förslagssidan.

    Men – än en gång – om man inte gör det, hur vet man då att ordet faktiskt kommer att bli ett Dagens ord. Och om det blir dagsord, hur vet man då att inte en intressant diskussion redan är avslutad!? Ett förslag bara, men jag tror att det är bra och gynnar sidan. Det får bli min julklapp till såväl er redaktörer som till alla mina medbrukare. Tack Michael för att du hjälpte mig att krysta fram den här tanken. Hur olika vi nu än ursprungligen tänkte.

    God jul till er unga tappra kvinnor önskar Erik F.

Kommentera

