Förgäta

Dagens ord är:

Förgäta: glömma

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Tipstack till: Bertil Lassenius

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Förgäta

  1. mirotanien skriver:

    ”Förgäta” används inte längre av någon vettig människa. Endast av stofiler, ordsnokar och poeter.

  2. Peter Wehlin skriver:

    Nej, det känns faktiskt inte som att vi borde återinföra ordet. Men det finns som bekant i blomnamnet förgätmigej! Tema: förgäta, förgat (förgäto) förgätit

  3. Erik Forsling skriver:

    Med ett par sådana entusiaster som er båda ovan börjar den här sidan visst sakta glida mot en sida som vänder sig emot gamla ord! Kanske har redaktör´n rentav publicerat dagens ord just för att det sällan används; själva grundtanken hos bloggägarna. Och säkert även hos förslagsgivaren. Vilka av mina bröder och systrar som är vettiga eller ej, det lämnar jag åt andra att avgöra. Till den eliten hör icke undertecknad, det försöker jag vara noga med att ej förgäta.

    Vem hävdar egentligen att ordet måste, eller bör, återinföras som aktivt. Det publiceras väl för att det är på väg att försvinna ut ur språkskatten, och genom publiceringen blir det uppmärksammat, ihågkommet och kanske rentav spritt vidare. Vi äldre blir påminda, många yngre får lära sig känna till ett nytt gammalt ord. Det händer ju, inte minst i skolan, att man ställs inför en äldre text. Klämmigt om man begriper den utan glossarium. Få personer i nutiden använder Selma Lagerlöfs eller August Strinbergs språk fullt ut i vardagen – men väldigt många läser deras böcker. Och då kan det vara behändigt att vara en ordsnok, även om man då i vissa fall snopet får sälla sig till de ovettigas grå skara. En aspekt bra att icke förgäta.

    Ett ord behöver inte återinföras, eller återupplivas, bara för att man vill vårda det. Det är nog med ord som med oss människor. Många reser minnesmonument över sig själva eller andra, med huvudtanken att bli ihågkommen. I en del kulturer, som t.ex. den antika egyptiska nilkulturen, var man verkligt död först när också minnet av personen var bortdunstat. Men vare sig då eller senare tror jag att någon verkligen tänkt sig att återuppliva den till monumentet tillhörande mumien eller benranglet i fråga! Den här sidan heter ”Glömda ord”, inte ”Jurrasic Park”! Det ska vi inte heller förgäta

    Jag använder i normalfallet ”aldrig” glosan förgäta, men nu har jag gjort det tre gånger i den här texten, halvt på allvar, halvt på pin kiv. Kanske är jag bara destruktiv, trots att jag förespråkar motsatsen. Jag är inte karl att döma i den frågan. Jag är heller ingen talesman för den här sidan, jag uppskattar den bara, och jag skriver helt i egen sak. Eller som slutklämmen skulle formulerats i anglosfären; ”This we must not forget”.

    Nu vill jag bara önska samtliga redaktörer och samtliga brukare en god fortsättning och Ett Gott Nytt År (”Gott slut” låter så dramatiskt)!

  4. Tango skriver:

    Förgäta är egentligen ett användbart ord, med lite annan nyans än glömma. Detta är förstås inget som de första två kommentatorerna kan begripa, fantasilösa gnällspikar som de verkar va.

  5. mirotanien skriver:

    Apropå om orden som diskuteras här bör återinföras. Det är ju raden ”berätta gärna hur du använt ordet under dagen” som inbjuder till dessa resonemang.

    Att lista gamla, obsoleta ord är OK. Det är en intressant hobby. Men när det står ”berätta gärna hur du använt ordet under dagen”, då rapporterar jag i förekommande fall när ordet det gäller inte används, varken av mig eller andra.

    • Erik Forsling skriver:

      Du verkar verkligen ha låst dig vid den där enstaka raden: ”berätta gärna hur du använt ordet under dagen”. Men så fungerar helt enkelt inte bloggen i praktiken, det är bara att se sig omkring och konstatera. Och det står ju inte heller att man faktiskt SKA ha använt det. Jag kommenterade detta på förslagssidan 18/12, när jag föreslog ”obsolet” som dagsord – och det ordet tackar jag dig för – Jag antyder där vidare att också jag läste in en alltför stor betydelse i den där uppmaningen när jag var färsking här. Det framgår f.ö. med önskvärd tydlighet om man ids leta fram mina allra tidigast publicerade inlägg här. Själv ids jag inte.

      Även Petra nämner i sitt inlägg direkt under mitt (samma datum) den där fatala raden.
      Men den har väl stått där sedan bloggens start, och kan den få någon att berätta hur de använt ordet under dagen, eller nyligen, då är det väl trevligt. Du talar ju bara oftast om att orden är värdelösa i dagens läge, och det kan vi väl alla reagera olika på. Inget ont menat från min sida.

      Den 19/12 (på denna del av bloggen) föreslår jag även att datum för själva förslaget gärna kan presenteras, eftersom en intressant diskussion ibland uppstår redan där – men ingen alls när ordet senare presenteras som Dagens ord.

  6. Lennart skriver:

    Kloka ord av Erik Forsling, önskar att jag själv hade kunnat författa lika stringenta kommentarer som hans!
    Denne Mirotanien eller Lennart Svensson som han heter verkar mest ute efter att göra reklam för sina egna författade alster vars kvaliteer jag inte törs uttala mig om. Vad jag kunnat se så har han tydligen blivit avstängd ifrån Flashback forum och kanske blir det samma visa här?
    Vill passa på att föreslå det gamla ordet ”Kneckedeck” som betyder knepig och lite konstig person ….

Kommentera

