Ävenledes

Dagens ord

Ävenledes: även, likaså, också.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Tipstack till Kicki Kjärnström

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ävenledes

  1. Peter Wehlin skriver:

    Jag tycker nog, att många av de påstått ålderdomliga ord, som publiceras här, inte är så ålderdomliga. -Kanske beroende på, att jag alltjämt använder 1917 års Bibel, som jag varmt rekommenderar för såväl innehåll som språk, även om många översättningsfel där, liksom i andra översättningar har smugit sig in. För övrigt tycker jag, att vi alla borde verka för ett återinförande av verbens plural- och konjunktivformer i såväl skrift som i tal. Dädan och fänad är två i mitt tycke ålderdomliga ord.

  2. Tango skriver:

    Konjunktivformer såsom finge, ginge, måtte å några till hör tveklöst hemma i både tal och skrift, som blir effektivare då. Pluralformer får kanske inskränkas till skrift. Tyvärr inte realistiskt att dessa kommer i muntlig användning, annat än ironiskt. Däremot borde det läras ut i skolan så att barnen vet att det heter t.ex. ”vi foro till Kanarieöarna och summo i havet”, och inte nån annan variant.

Kommentera

