Husvill

Dagens ord är:

Husvill: hemlös, bostadslös.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Husvill

  1. Erik Forsling skriver:

    Idag klev jag in på butiken där bodknodden jobbar, och han satt i kassan. Fingret pekade mot undertecknad, när han som en skolmagister frågade: ”Och vilket är Dagens Ord”? ”Husvill”, svarade jag. Klarat läxan för en gångs skull. ”Det är ett gammalt ord”, replikerade han. ”Men jag använder det ofta”, blev min kommentar, ”men mera i överförd betydelse, … ungefär som att jag blivit villrådig, eller inte riktigt vet vart jag skall gå – eller vart jag hör hemma för tillfället”. Ungefär som rådlös/rådvill, men inte riktigt … lite mer platsbetonat.

  2. kicki skriver:

    Lite på samma tema vill jag ta upp ett annat ord. Under julhelgen brukar det lätt bli så att vi blir ”vikovill”, som är vår version av det mera sällan använda veckovill. Man vet alltså inte riktigt vilken veckodag det är bland alla röda dagar.

  3. Lennart skriver:

    Ja dä ä änna ”illavôrt” när en ä så ”vekeviller” att en måste grunna i tie menuter på môran ena en kommer på vecken da dä ä ida !

  4. Johan skriver:

    Om du har en möbel, som du inte får plats med i rummet efter att du möblerat om eller att du köpt en till möbel som du ställt in i det rummet. Då blir en möbel ”husvill”

Kommentera

