Pueril

Dagens ord är:

Pueril: barnslig, naiv

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Tipstack till Erik Forsling.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Pueril

  1. Erik Forsling skriver:

    Jag får väl skriva, eftersom det är jag som är rot och källa till dagens ord, men egentligen vill jag minnas att jag indirekt ställde en fråga, i form av ett resonemang, när jag föreslog ordet. Det jag hade hoppats på var åsikter och erfarenheter från alla er andra därute i det för mig okända. Har inte letat upp min förslagstext, men den handlade om ”infantil”, respektive ”pueril”.

    Vilket av dem används oftare än det andra. Och hur används de? Och (geografiskt) var. Och i vilka sammanhang. Används de ö.h.t.? Ja det gör de, men hur?

    Om man bortser från korsord, detta nöje för ordmissbrukare, så känns det som att ”infantil” är ett vanligare och oftare använt ord för bl.a. barnslig och naiv, än vad synonymen ”pueril” är. ”Infantil” känns nästan som en naturlig beskrivning, medan ”pueril” alltmer får karaktären av främmande ord, kanske halvt bortglömt.

    Min tanke var att få reda på vad andra anser i frågan. Här är ju gott om plats för kommentarer, såväl för eller emot än det ena, än det andra.

Kommentera

