Abrovinsch

Dagens ord är:

Abrovinsch: listig lösning, laga något snabbt på eget sätt.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Tipstack till Rolf Lidfors.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Abrovinsch

  1. Anders skriver:

    Ska vara ABROVINK i min värld.

  2. Lennart skriver:

    Och i min värld så heter det APPELVINK. Finns tydligen lite olika varianter på detta ord.
    I synnerhet vi västgötar verkar ha haft en stor fallenhet för att göra om och joxa till ord efter eget tycke.
    Som ett exempel bara så kunde januari o februari bli till ”jannerari å febberari”!

  3. KataM skriver:

    Hos mig (norra Östergötland) heter det abrovink. Det används väl inte dagligen, men tillräckligt ofta för att vara helt naturligt..

  4. ninna skriver:

    Ambrovinsch…

  5. Erik Forsling skriver:

    Jag fortsätter att tjata om att det här ordet, som jag först blev bekant med under formen ”abrovink”, har ett stort antal varianter. Jag – som de flesta gissar jag – har nog snarare hört det här ordet än sett det skrivet. Jag gör det enkelt för mig och saxar mina tidigare inlägg här på bloggen, för det här är inte ett nytt stridsäpple. Börjar kronologiskt sist, och går bakåt. Avslutade ett väldigt långt inlägg under ordet ”lykta” (publicerat 9/2 2014) med att byta ämne, (jag skrev 12/2):

    ”Ett annat praktexempel på ett ord med många stavningsvarianter, och även uttal med för den delen, finns på den andra delen av denna blogg, förslagsdelen. Det är Rolf Lidfors som föreslår ”abravinch” 2/2 2014. Det har redan varit dagsord (22/3 2010) under en annan variant, ”habrovinkel”. Även där bluddrar jag, men inte som här, och det är i min tredje länk som förslag på varianter är tydligast.” D.v.s. tredje länken i inlägget till Rolf och bloggarbjörn; ”habrovinkel” har jag ö.h.t. inte kommenterat, Präktigt syftningsfel här ovan må jag säga!

    ”Erik Forsling skriver:
    februari 9, 2014 kl. 3:49 f m
    Hej Rolf och bloggarbjorn!

    Jämför här: http://glomdaord.se/?s=abrovink – jag sökte på min variant av ordet, ”abrovink” eftersom jag kände igen förslaget från tidigare här på sidan. Som framgår av länken var en av ordets alla varianter dagsord 22/3 -10, under formen ”habrovinkel”. Även två kommentarer finns.

    En variant snarlik Rolfs finns här: http://www.synonymer.se/?query=abrovink.
    Och här finns fler varianter: http://sv.wiktionary.org/wiki/abrovink

    När ordet föreslogs på den här sidan har jag inte tagit mig för med att leta upp. Kanske finns redan där en intressant diskussion i ämnet. Någon som vet!?” Mästerlig på syftningsfel i det här inlägget också!!! Såklart vet jag när Björn förslog dagens ord. Det jag inte vet är hur ”habrovinkel” krånglade sig in på sidan – föreslaget av besökare, eller framplockat av redaktör.

    Ett kärt ämne för skilda uppfattningar det här ordet! För det är väl trots allt samma ord? Lennarts APPELVINK här ovan är dock helt nytt för mig, och en rolig variant. Undrar om jag spontant skulle förstått den!

    • Erik Forsling skriver:

      Dum som jag är så hamnade jag i granskning igen p.g.a. länkar från urklipp följde med! Ta gärna bort den här kommentaren när saken är klar.

  6. Bjoern skriver:

    Det finns nog lika många stavningar och uttal på det här begreppet som det finns praktiska lösningar att sätta ord på. För egen del använde jag i min barndom ”habrovink” (inte -vinkel), men säger sedan många år ”abrovink”. Det är som alltid intressant att se den variation i dialekter och sociolekter som har utvecklats runtom i landet.

  7. Fredrik Plumppu skriver:

    Borås Tidning 9/7 -15 sid 6 i artikel om O-Ringen så förekommer ”abrovinsch” i citat av tävlingsansvarige J. Lundblad. Reagerade häromdagen när min mamma (uppfödd i Pålsboda) använde ordet. Blev därför glad när jag fick se ordet i tryck!

Kommentera

