Nar

Dagens ord är:

Nar: tvärslå

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Tipstack till Hasse.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nar

  1. Erik Forsling skriver:

    Korsordsordens ord. En pålitlig kompis, en tvärslå. Man låser portarna med den, man narar. Inbillar mig att jag vet hur naren ser ut, men har aldrig sett en nar i verkliga livet – om inte en nar också kan vara den där käppen man låter slinka ner mellan kökslådornas handtag för att förhindra ett alltför idogt barn att dra ut dem, och tömma dem genom att sprida innehållet över golvet.

    En nar tänker jag mig i horisontalplanet, men varför också inte en vertikal variant – enligt ovan. Tvärslån hindrar de främmande riddarna från att enkelt banka upp fästningsportarna, liksom den upprättstående käppen genom kökslådornas öglor förhindrar den lilles attacker.

  2. Lennart skriver:

    Nordanvinden kan även den nara fast det blir ju en annan sak förstås. Den fruktade ”marsanaren” hoppas jag innerligt att vi kan få slippa under den månaden vi har framför oss.

Kommentera

