Gosskonfektion

Dagens ord är:

Gosskonfektion: kläder till ett barn/en ung man.

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Tipstack till Nippe Paulsson.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Gosskonfektion

  1. Per Sundberg skriver:

    Motsvarande affär för flickor hette i min barndom ”Backfish”. Per S

  2. JO skriver:

    låter ganska påhittat

  3. Erik Forsling skriver:

    Nej då, det är inte alls påhittat – ja, såvitt man inte betraktar alla ord som påhittade då; för det är de ju. Men påhittat i den bemärkelsen att någon behagat driva med redaktör´n är det definitivt inte. Bara att googla och skåda resultatet.

    Att man skulle finna det i modernt dagligt tal, eller i annonser, är knappast troligt, inte därför att man slutat använda glosan ”konfektion” – tvärtom – det ordet är fortfarande på tapeten i modekretsar, utan snarare då på att ordet ”gosse” tappar mark. En av de få brukare som jag på rak arm erinrar mig just nu är min salig mor. När hon frågade efter mina barn undrade hon ofta hur det stod till med gossarna. Men ”gosse” är ett gammalt fint ord – och det lever åtminstone vidare i ”gosskör”.

Kommentera

