Rullbandspelare

Dagens ord är:

Rullbandsspelare: inspelningsapparat med magnetband på stora rullar

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Tipstack till Kata M.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Rullbandspelare

  1. JO skriver:

    I min barndom på 1960-talet pratade man om magnetofon eller tonbandspelare. Rullbandspelare låter som översättning från finskans kelanauhuri.

  2. Erik Forsling skriver:

    Själv tänker jag alltid på ”tandbergare” när jag hör ordet. Av alla rullbandspelare (och jag tror att de, tillsammans med de s.k. ”vinylskivorna” och deras spelare, går mot en renässans) var ju Tandbergs modeller snitsarnas modeller. Rolls Royce i den analoga inspelningsvärlden!

  3. kicki skriver:

    Tandbergare finns ännu i bruk i vissa skolor. Hållbara maskiner, men själva banden börjar ju vara föråldrade.

    • Erik Forsling skriver:

      Det är onekligen banden som är problemet, de avmagnetiseras och att skaffa nya kan vara svårt/oekonomiskt – om de ens finns att tillgå. Det är nog samma sak med de flesta inspelningsmedia som bygger på magnetisk teknik, som t.ex. de gamla datordisketterna. Jag försöker alltid ha en gammal dator med diskettlucka ståendes någonstans – men med ökande ålder lär de gamla disketterna bli sämre.

      Men nu kanske du tänkte på att innehållet på banden börjar bli föråldrat!? Det insåg jag först nu.

Kommentera

