Parant

Dagens ord är:

Parant: stilig, elegant, flärdfull

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Tipstack till Andreas Rydin.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Parant

  1. Erni skriver:

    Parant – fantastiskt ord som med fördel kan tillskrivas välklädda damer – om de nu förstår det och inte tror det är ett invektiv!

    • KataM skriver:

      Idag skulle jag nog ta lite illa upp. Men om trettio år eller så, skulle jag gärna vilja vara en parant dam. Hoppas ordet lever kvar då!

  2. Erni skriver:

    Ja. kanske har du rätt KataM att det passar sig för inte helt unga kvinnor eller flickor med parantbeteckningen. Men man kan väll vara parant från – säg drygt 40-årsåldern? Eller är jag ute och segalar där?

    • Annika skriver:

      Jag skulle nog inte känna att det var en riktig komplimang även om jag nyss passerade 40. Jag tänker mig äldre välklädda damer med hatt hör ordet parant och dit räknar jag mig inte ännu på ett bra tag.

      • Erni skriver:

        Hum… du har säkert rätt, för du bör ju känna till det. Skall höra med de kvinnliga bekanta som kan tänkas känna till ordet (som kanske inte är så många!) om vad de anser. Tack för handledningen i alla fall.

    • KataM skriver:

      Nja, jag är faktiskt nyss 50 fyllda, så liite kanske du är ute och seglar i mina ögon. 😉
      Fast om man backar i tiden, så kanske gränsen gick vid 40-50 någonstans., tiderna förändras. Jag har sett på kort att min farfar fick käpp med silverkrycka (se där ett glömt ord!) på sin 50-årsdag. Tror inte att de flesta män skulle uppskatta det idag, annat än på skämt.

      Att jag tänker mig någon i åttioårsåldern i samband med parant, beror nog på att jag under några år kände en dam som var runt 85, som var parant i ordets allra bästa mening. Jag tänkte alltid när jag träffade henne att sådan skulle jag vilja bli. Men naturligtvis kan ordet passa in på yngre kvinnor än så.

  3. kicki skriver:

    En kvinna bör nog vara över 50 innan man utan problem kan kalla henne parant.

  4. Erni skriver:

    Jag tar till mig denna kunskapen. Är själv i slutet av 50-åren. Skall fråga min fru som är lika gammal/ung om vad hon anser. För så där en 25 år sedan så benämnde jag en kollega för parant (hon var väl lite under 50 kan jag tro). Hon blev stött, men det var inte pga. åldern utan för att hon inte visste vad ordet betydde (Trodde naivt vid den tiden att läkarkollegor äldre än mig kände till detta ord, men icke sa Nikke där!). Vad hon trodde det betöd har jag faktiskt ingen aning om för hon bara tittade ordentligt surt på mig, vände på klacken och fortsatte med sina sysslor.

  5. JO skriver:

    I Jakobstad, Finland fanns förut ett s.k. damcafé som hette Café Parant 🙂

Kommentera

