Lurklyka

Dagens ord är:

Lurklyka: Där man lägger telefonluren på gamla telefoner

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Tipstack till Andreas Rydin.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lurklyka

  1. KataM skriver:

    Telefonklyka säger jag. Jag minns inte när jag använde ordet senast, fast min telefon är en gammal hederlig Diavox.

  2. Maria Gustafsson skriver:

    Jag kan sakna lurklykan ibland när jag blir arg. Det blir inte samma effekt att trycka på avsluta som att slänga luren i klykan 🙂

    • Erik Forsling skriver:

      Känner igen det där du beskriver, och även din saknad är jag bekant med. Men det finns botemedel. Har du testat att kasta luren i väggen? Eller att banka den i diskbänken. Ibland håller de (i bemärkelsen fortfarande brukbara) till ens stora förvåning – och det är bara att pussla ihop delarna. Oftast ett batteri, någon lucka och ett par halvor. Är det någon pigg eller pinne som gått av finns alltid tejpförband eller LocTite.

  3. kicki skriver:

    Vi brukar i vår österbottniska dialekt också använda klyka i fotbollssammanhang. Han sköt bollen i klykan, eller ”klyykon” på dialekt. I krysset alltså.

  4. Stella skriver:

    Värmland – Sunnetrakten: klyka är där vägar delar sig. Vi har i byn t ex ”Inge i Klyka” (här används ofta personnamn med tillnamn som beskriver vilken person det är. (I det här fallet för att inte förväxla Inge med ”Inge i Boa”.)

    Vad gäller telefoner är väl också ordet ”petmoj” på utdöende.

Kommentera

