Mjugg

Dagens ord är:

Mjugg – i hemlighet, i smyg

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Mjugg

  1. Erik Forsling skriver:

    Använder väl inte det här ordet, men att någon ler i mjugg är ett av de uttryck som man är uppvuxen med. Inser att jag i övrigt inte har en aning om hur och när man på ett riktigt sätt använder ordet, utan att det blir tokigt. Känns som att man inte kan använda det hursomhelst.

    Det är nog inte utbytbart mot vilket hemlighetspysslande som helst.

    Något man gör i lönndom kanske inte är något man gör i mjugg? Tycker att det låter tokigt. Någon som vet!?

  2. Petra skriver:

    ”le i mjugg” är ju ett uttryck, men själva ordet i mjugg, mjugg betyder hemlighet, i smyg även i lönndom, i skymundan, i tystnad enligt SAOB.

    • Erik Forsling skriver:

      Tänkte också på de betydelser man kan slå upp – men då ställda i kontrast till hur ”folk” faktiskt gör nuförtiden – eller gjorde tidigare under vår livstid. Blev nyfiken på ordet och tänkte att nu ska jag inte sätta mig och googla, utan vänta på förslag och erfarenheter.

      T.ex. Hur blir det om man säger att gubben i mjugg gömde buteljen i vedboden, för att hustrun inte skulle se den. Eller, hon skickade i mjugg en fusklapp till sin bänkgranne under svenskaprovet. Eller, i mjugg smög sig James Bond in i Spectres arkiv.

      Själv tycker jag att det låter lite tokigt, men vem vet. Något exempel låter dock vettigare än ett annat. Det var därför jag undrade över andras erfarenheter.

      • Greger Mossberg skriver:

        Erik, jag tycker också att dina testförsök låter tokiga. Uttrycket ”ler i mjugg” har väl närmast monopol på ordet. Någon kan le i mjugg när några möts, och något lustigt sägs eller händer. Den som ler måste vara försiktig. Halvt bortvänd för att inte leendet (lite nervärderande) ska synas. Exemplet med att skicka i mjugg en fusklapp känns konstigt därför att alla fusklappar skickas i smyg. Men de flesta leenden lämnas öppet och glatt. Att le i mjugg är undantag i människors möten. Bra så.

    • Erik Forsling skriver:

      ”Något man gör i lönndom kanske inte är något man gör i mjugg?” Ditt svar är naturligtvis riktigt, inte minst eftersom ett centralt ord föll bort ur min mening! Jag menade såklart:
      ”Något man gör i lönndom kanske inte ALLTID är något man gör i mjugg?”, och där tror jag att Greger var inne på helt samma spår som jag. Synd att inte flera hittills bidragit med sitt vetande. Jag blev verkligen nyfiken på ordets utbredning och användningsområde.Trist att jag glömde fråga min far, när jag besökte honom tidigare idag. Han brukar ofta hysa uppfattningar om äldre språkbuk.

      • Greger Mossberg skriver:

        Hej Erik! Jag tror att numera när man gör något i lönndom, SÄLLAN det görs i mjugg. Av ordet mjugg får jag tanken att det har något med smal mun att göra. Så som det kan bli om leendet döljs. Mjö i betydelsen smal finns i en del ortnamn. Och jag upptäcker att Hellqvist har ordet mugga med betydelsen mun, trut (vulgärt). Riktigt eller inte. För mig är mungipan nära förknippad med le i mjugg. Så jag tror det är svårt att på nytt använda ordet bortkopplat från ansiktsuttrycket.
        Men varför säger man mugg om en stor kopp? För att den jämfört med en kaffekopp döljer mycket mer av munnen för att inte tala om näsan när den vinklas så att drycken kan slinka ner?

  3. fridafivehead skriver:

    Perfekt! Hur använder en det? ”Jag bloggar i mjugg”? ”Jag mjuggkikade ut genom nyckelhålet i dörren” ? / Frida

  4. rolf karlsson (rolfhugo calzan f10) skriver:

    jazzgossen log i mjugg 690406

  5. Erik Forsling skriver:

    Hej Greger, och mycket tack! Tänker också ungefär så som du beskriver, och din slutsats knuffade upp mig på banan igen. Det där med att man kanske bör vara extra försiktig i de fall där hemlighetsmakeriet inte är av naturen, utan en extra försiktighetsåtgärd. Mycket bra förslag.

    Men jag hoppas på flera!

  6. Greger Mossberg skriver:

    2014-04-16 visar Aktuellt kl 21.00 ett exempel från Ukraina på hur en separatistisk soldat (befälhavare) ler i mjugg efter att han besvarat reporterns fråga:
    ”Varifrån kommer er tunga vapen från?”
    Han svarar:
    ”Folk har gett dom till oss.”
    Sedan ler han i mjugg.
    Sekvensen finns efter dryga 17 minuter in i sändningen: kl 17.47 – 18.08.
    Se SVTPlay: http://www.svtplay.se/video/1960260/16-4-21-00

Kommentera

