Mulhandskar

Dagens ord är:

Mulhandskar – tumvantar

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mulhandskar

  1. Lennart skriver:

    Det heter inte mulhandskar, det heter mulvantar och troligen eftersom dessa vantar till utseendet kan påminna lite om en mule.

    • Erik Forsling skriver:

      Nu tänker jag inte blanda mig i en meningsskiljaktighet kring ett ord jag inte känner till, eller ens hört tidigare, men själv flinade jag gott åt min egen association av ordet mulvante.

      Barndom, mulvante, kanske en lovikkavante – en vante man kan använda för att mula sin broder eller syster, utan att själv frysa om händerna. Inte döda då, som är en annan betydelse av ”mula”, romsk så vitt jag vet. Snöpula sade vi i min barndom och hembygd. Man gnuggar någons ansikte med, förhoppningsvis inte alltför grov, snö.

Kommentera

