Rumpeskatt

Dagens ord är:

Rumpeskatt – böter för könsumgänge mellan ogifta

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Rumpeskatt

  1. Eje skriver:

    Jag har just nu föreslagit på min FB-sida införande av rumpeskatt för att finansiera skola och omsorg (och framför allt höja min pension 🙂 ). Nog håller ni väl med om att det vore en bra idé? 😉

  2. Erik Forsling skriver:

    Det har på sistone varit vissa dagsord som jag inte känt till, eller känt så mycket för. Men detta ord som jag aldrig hört tidigare, och som måste härstamma från en tid då mycket var olagligt, inspirerade mig direkt, efter första impulsen att detta är ju oanvändbart just p.g.a moderna sociala och juridiska förhållanden.

    Som så ofta med ”utgångna” ord, och även många andra glosor, kan de byta betydelse och återanvändas under nutida förhållanden. Det här kändes som ett av dem. Metaforer och ord i överförd betydelse är inte att ringakta. Jag fick en del associationer, men den starkaste gick till en nystartad blogg som jag av en slump upptäckte häromdagarna – för att använda ett nyuppfunnet (?) ord.

    Det är inte så numera att man bötfälls för den beskrivna ”förseelsen”, vilken kanske rent av är den vanligaste formen av könsumgänge – men ”boten” kan ta sig andra och privata uttryck. En bläckplump i protokollet! Ja du F., kanske var det det straffet som drabbade dig den där morgonen på kontoret. Rumpeskatten.

  3. fridafivehead skriver:

    Haha, vilket utmärkt passande ord med tanke på den nu snart gångna veckans lilla följetång! Den ”Rumpskatt” jag gjorde mig skyldig amorteras enligt en mycket långsam avbetalningsplan och än är jag inte helt skuldfri, så när fortsättningen väl kommer är rubriken på inlägget given! Tack för länken! F

  4. Vicachu skriver:

    Haha, älskar’t!

Kommentera

