Velocipedryttare

Dagens ord är:

Velocipedryttare – cyklist

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Velocipedryttare

  1. Erik Forsling skriver:

    Detta ord känner jag inte till, men det är roligt. Ska försöka komma ihåg att nyttja det.

    Däremot minns jag min s.k.aha-upplevelse när jag trodde mig begripa att att motorvelociped är den ursprungliga benämning på förkortningen moped – 15-åringarnas dröm i min ungdom.

    Det blir onekligen en del lustiga språkvändningar i sammanhanget:
    En velociped är en trampcykel.
    En motorvelociped borde översättas till motorcykel, men förkortas till moped, blöjvarianten på max 50 cc.
    En motorcykel är vuxenvarianten på över 50 cc. Så

    Det hävdas dock också med emfas att moped är en sammandragning av motor och pedal – de tidiga hade ju pedaler.

    Rörigt.

  2. kicki skriver:

    Mopedryttare är bekant för mig, däremot inte velocipedryttare.

Kommentera

