Pellejöns

Dagens ord är:

Pellejöns – Clown, pajas, fåne

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Pellejöns

  1. JO skriver:

    Ett helt vanligt svenskt ord igen! Är den här spalten överhuvudtaget seriös?

    • Erik Forsling skriver:

      Vem bestämmer vad som är vanligt eller ej, egentligen? Ordet är absolut inte främmande för mig, men jag är gammal. Och håll med om att ordet är det också. Det finns ungdomar och många andra som kanske aldrig använder det, för det är troligtvis inte särskilt ”hippt”, i betydelsen nutida.

      Jag vet inte hur ofta du använder ordet, men jag gör det, liksom de flesta i min omgivning, i stort sett aldrig. I den betydelsen börjar ordet bli bortglömt. Det handlar inte bara om att känna till den lexikala betydelsen. Tycker att det det är fel att utgå från sin själv och sina egna erfarenheter, för att göra generella bedömningar – men nu har vi båda gjort det. Så där kan vi ta i hand.

      Att bloggen är seriös är jag helt övertygad om. Den drivs ideellt, och de som driver den gör ett stort jobb. Kanske är pellejönsarna du och jag, som skriver sådana här jönsiga inlägg, istället för att ägna oss åt att kommentera dagens ord.

      • JO skriver:

        Jönseri, känner du då säkert till? Den formen använder jag och min omgivning nu och då. Min tidigare kommentar var provokativ. Och det fungerade ju!

    • MarveW skriver:

      Språket är levande och jag menar absolut att denna blogg är seriös. Jag uppskattar den mycket. När jag för en tid sedan kom i kontakt med ordet ”Pelle Jöns”, var det många som inte kände till dess bakgrund. Till och med så att vissa gör kopplingen till barnvisan om masken Pelle Jöns. Därav vill jag ge eloge till bloggen som tar upp ordet!

  2. Erik Forsling skriver:

    Jodå JO, jönseri känner jag väl till, och det kanske är den variant som jag använder. Att din kommentar var ett ”muck”, det begrep t.o.m. jag. Ibland har jag bara så svårt att motstå sådant, och med ett leende kan jag trampa på riset som kamouflerar fångstgropen. Barnet i gubben Pellejöns vill väl bara se vad som händer – och jag tror inte att du är ett elakt troll. Tvärtom.

  3. kicki skriver:

    Det är lite intressant att det finska ordet för clown, pajas är just ”pelle”.

  4. snaxon skriver:

    Visst är vi seriösa, men vi är idellt arbetande entusiaster, och inte några statligt utnämnda experter. Detta var mitt alldeles första inlägg här som medredaktör på GLÖMDA ORD, och jag var lite orolig att jag inte skulle få en enda kommentar på mitt inlägg. Men det fick jag, och därför vill jag tacka er alla, JO som muckade, Erik F och Mare W som ”försvarade” inlägget. 🙂
    Valet av ”pellejöns” baserades på min personliga uppfattning om att att detta är ett ord på klar nedgång och som inte alls används i de yngre generationerna, samt min önskan om att det skall få en reässans. Jönseri har jag f.ö. aldrig hört, däremod jönsig i betydelsen ”töntig”.
    Orden vi väljer att lägga ut på GLÖMDA ORD behöver faktiskt inte vara varket helt obskyra eller totalt obsoleta, utan kan just vara ord som kanske var i var mans mun för bara 30-40 år sedan, men nu är helt otrendiga och i princip inte används alls till vardags länge, i vare sig tal eller skrift, och riskerar att falla i total glömska om vi inte börjar nyttja dem igen.
    Huruvida ett ord hamnar här avgörs dock inte med annat än erfarenhet, magkänsla, och kanske lite runtfrågning och googling, vilket givetvis inte är helt vetenskapligt, men nog ändå träffar rätt allt som oftast.
    Tack igen för att ni läser bloggen och ännu mer tack för att ni kommenterar!

  5. JO skriver:

    Tack för inlägget! Nu vet jag med detsamma lite mer om tanken med Glömda ord.

Kommentera

