Grobian

Dagens ord är:

Grobian – buse, drummel, tölp

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Grobian

  1. ingegerd svedin skriver:

    Vilken förolämpning.

  2. snaxon skriver:

    Hahaha, ja, det är nästan så att man hoppas få en bra anledning att kalla någon för det. 😉

  3. JO skriver:

    Hörde ordet nämnas av gudsfruktiga tanter i min barndom på 60-talet. De avsåg då obehagliga, våldsbenägna och virila män.

  4. kicki skriver:

    Ett riktigt skällsord!

  5. Erik Forsling skriver:

    Jag minns också ordet mycket tydligt från min barndom (född -56). Det användes med en viss frekvens, och med förtjusning. Ordet skapar väl olika bilder hos respektive användare, isht. hos fantasifulla barn; bilder av hur en sådan där grobian egentligen ser ut.

    Däremot är minnet klent huruvida jag snappade upp det från den äldre generationen, eller om jag lärde mig det från andra barn.

    Apropå född -56, eller -56:a, så var frågan om vilka benämningar man använder för personer födda under olika decennier ett tema i senaste upplagan av SR P1:s program Språket, och de efterföljande kommentarerna i kommentatorsfältet. Men det hör inte hit.

  6. Anton skriver:

    Jag trodde grobian var en sorts apa, ungefär som babian. Att kalla någon för grobian skulle då ha ungefär samma innebörd som att kalla någon för babian, gorilla, eller svin.

Kommentera

