Svulla

Dagens ord är:

Svulla – äta mycket på en gång, proppa i sig

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Svulla

  1. mirotanien skriver:

    ”Svulla” låter som stockholmsslang från 1980-talet.

  2. kicki skriver:

    Jag uppfattar också svulla som ett ganska modernt slangord. Här i svenskfinland har vi inte använt ordet.

  3. Vippan skriver:

    Jag använder det ganska ofta, men har alltid upplevt det som slang.

  4. Erik skriver:

    Känner mig ytterst gammal om detta skulle vara ett ”glömt ord”. Hela min umgängeskrets använder det i dagligt tal: ”var ska vi svulla?”. Är från Stockholm, ja…

  5. mirotanien skriver:

    Svullo var rikskändis. Och från Stockholm. Han var för fet för ett fuck sa han. Nu är han död. RIP.

    • Erik Forsling skriver:

      Ja, … tack för att du påminde om honom. Som jag minns var han till det yttre musiker/komiker, eller spexare/trickster, men jag uppfattar honom som en i grunden tragisk och alltför tidigt avliden person, om man nu kan resonera så.

      Men heder åt dig, som utvecklade ämnet, även om jag inte vet hur du egentligen uppfattar denna personifikation av dagsordet. Själv har jag nog uppriktigt skrivet ingen åsikt. Men lite sorgligt känns det.

      • mirotanien skriver:

        Svullo var rätt rolig när han var igång. En spontan, hjärtevärmande buffel.

        Hans tidiga död gav förstås det hela ett tragiskt skimmer. ”Bakom clownmasken gråter han” — så var det nog i detta fall.

Kommentera

