Gräsänka

Dagens ord är:

Gräsänka – kvinna vars make är bortrest

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om May-Louise

Vill du ha hjälp i ditt skrivande? skrivpedagog@gmail.com En bokstav i taget ... din text närmar sig.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Gräsänka

  1. kicki skriver:

    Ganska vanligt förekommande ord fortfarande. Liksom gräsänkling.

  2. snaxon skriver:

    Jag var gräsänka hela påskhelgen, och visste hur jag skulle benämna mig själv. Men jag är både hyggligt bildad och över 50… 😉

  3. Erik Forsling skriver:

    Själv lärde jag känna ordet under min barndom/ungdom efter att ha hört Povel Ramels låt ”The Gräsänklings Blues”; den manliga varianten alltså. Det var också i samband därmed som min mor berättade för mig att cissus är ett eget växtsläkte, och inte ett slanguttryck kör kaktus – vilket jag trodde.

    Nu blev det mer minnen och Povel istället för dagsord. Visst använder jag det ibland, men inte i samband med min egen tillvaro. Någon gräsänka kan jag inte ha, eftersom jag är ensamstående sedan en tid – därför kan jag själv heller inte kallas gräsänkling, som t.ex. nu när jag sitter för mig själv i Gamla Hembygden.

    Men å andra sidan uppfattar jag ordet som gällande den som stannar kvar hemma, inte den som reser bort. Rätt eller fel?

    Hör det gör jag då och då, med långa mellanrum. Trevligt, lättsamt och praktiskt ord.

  4. Lennart skriver:

    Även för mig så är gräsänka/änkling starkt förknippat med Povels odödliga klassiker The gräsänkling blues”. Minner mig även om våran gamla präst här i församlingen som älskade att sätta sig vid pianot och framföra detta mästerverk på kyrkliga syföreningens möten!
    ” min fru har rest till Mölle, till Mölle by the sea …..”

  5. fridafivehead skriver:

    Är kronisk gräsänka men använder det ironiskt ibland 🙂

Kommentera

