Flakong

Dagens ord är:

Flakong –  liten parfymflaska

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om May-Louise

Vill du ha hjälp i ditt skrivande? skrivpedagog@gmail.com En bokstav i taget ... din text närmar sig.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Flakong

  1. fridafivehead skriver:

    Om jag ändå bara hade känt till detta ord på den tiden då miniatyrflaskor utgjorde perfekta alibi för att smuggla in olovliga drycker på obygdens nöjesställen. Vad förvånade vakterna som haffade en skulle ha blivit om en heligt bedyrade att ens Flakong minsann visst innehöll (en något finkelbetonad) parfym och inget annat! / F

  2. mirotanien skriver:

    Skulle ”Glömda ord” kunna ge ett exempel där ”flakong” använts i svensk text?

    ”Flakong” verkar vara ett sådant där ord som mest förekommer i ordlistor. (Ordet i sig kommer av fr. flacon med cedilj under c:et för att det ska uttalas som s.)

    • May-Louise skriver:

      Hej!
      ”I utbyte erbjöd kejsar Konstantin honom ingen skatt, endast en flakong, en liten flaska av slipat glas i vilken en scharlakansröd vätska glänste i dunklet. Konstantin log ett egendomligt leende när han räckte över flakongen. ”Jag har väntat i många år på att hitta en värdig mottagare av denna gåva”, förklarade kejsaren. ”I fel händer kan detta bli ett ondskans instrument.”

      Ur ”En ros av eld” av Carlos Ruiz Zafón

    • varfur skriver:

      Ett ypperligt exempel där ordet flacong används är i Sorglösa Brunn av Povel Ramel! Där förekommer det i frasen ”punschen står immig i flacongen” och jag har ett svagt minne av att när jag utredde detta för några år sedan så kom jag fram till att flacong är ”en mindre och ofta utsmyckad flaska”. Jag kan även tänka mig att det från och till förekommer i media (Grönköpings Veckoblad) även om jag inte har några konkreta exempel.

      Ett ytterst fördelaktigt ord som bör användas flitigt! (Även om det är annat än punsch som står i den immiga flacongen)

  3. mirotanien skriver:

    @May-Louise och Vafur: tack för de levande exemplen på hur flakong används.

Kommentera

