Åbäke

Dagens ord är:

Åbäke – klumpig varelse

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om May-Louise

Vill du ha hjälp i ditt skrivande? skrivpedagog@gmail.com En bokstav i taget ... din text närmar sig.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Åbäke

  1. fridafivehead skriver:

    Ha! Den här sidan är underbar och får mig att känna mig lite sådär härligt utdaterad varje gång jag ser ett ord jag faktiskt använder då och då:

    – ”flytta på dig, ditt gamla åbäke!” har väl mer än en gång yttrats, kärleksfullt och i all välmening givetvis, till nära och kära 🙂 /F

  2. Erik Forsling skriver:

    Känner väl igen det där Frida skriver, även om jag blir lite förvånad över att också de som är hälften så gamla som jag känner sig utdaterade! Men jag skriver inte för att konstatera det.

    Inte minst med utgångspunkt i F.s sista mening, och redaktör´ns definition, vill jag vidga begreppet från det organiska till också de ”döda tingen”. Åbäke är ett ord som jag använder, men för mig betyder det oftast snarare ting. ”flytta på dig, ditt gamla åbäke!”, skriver Frida helt korrekt, och mycket välbekant, men jag använder det nog snarare i formen ”det där åbäket”. Undrar om jag fått det från min salig mor?

    ”När ska kommunen bogsera bort det där åbäket” – den obrukbara och ramponerade skrotbilen som övergivits på bostadsparkeringen. ”Måste vi ta in det där åbäket?” – den groteska möbeln som bara den ene i ett förhållande vill ha/känner sig tvungen att ta emot. ”Vilket j-a åbäke” – något stort med en estetik som inte faller en själv i smaken, lite i analogi med skrifternas fördömanden av olika beläten.

    Tar jag på mig skitstövelkostymen kör jag nog f.ö. hellre vällustigt med ”ditt gamla åkerspöke”, i.s.h.t. om det rör sig om en stilig kvinna. Hittills har ingen tagit det hårt – även om det kommit ett och annat ”Tack så mycket”.

  3. Malin skriver:

    Jag sällar mig till de utdaterades skara. Är en sjuttiotalist som inte alls är främmande för att slänga mig med ordet åbäke mellan varven, mest i situationer liknande de Erik beskriver.

    Uppskattar att här på bloggen bli påmind om ord som förtjänar att användas oftare. Roar mig dessutom med att slänga in lite ”glömda ord” i konversationer med högstadieelever på jobbet, alltid roligt att förvirra dem lite 😉 (öh, jag menar, självklart gör jag detta i strikt utbildningssyfte för att utvidga deras ordförråd!)

  4. kicki skriver:

    För mig är åbäken enbart döda ting, men det kan bero på min dialektala bakgrund.

    Vi har två ord i vår österbottniska dialekt som ligger nära åbäke i betydelsen.

    ett substantiv: http://bloggen.fi/kicki/?p=2871
    ett adjektiv: http://bloggen.fi/kicki/?p=882

Kommentera

