Kväda

Dagens ord är:

Kväda  – sjunga, ljuda.

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kväda

  1. kicki skriver:

    Okväden visa är väl ett uttryck som fortfarande brukar användas.

  2. Erik Forsling skriver:

    För mig innebär snarare kväda att konstruera (något gammalt dammigt – gärna äroprisande?) poem, eller epos. ”Skalden bröt ut i ett lovsjungande kväde,och kvad följande … ”.[dessvärre ett egenhändigt konstruerat exempel]. Ser nästan vikingatid framför mig, men jag är väl skadad av ”Röde orm”, ”Fritiofs saga” och inte minst de gamla isländska sagorna som Snorre konstruerade utifrån mer eller mindre seriösa källor; där asatro och kristendom kolliderar.

    Tycker nog att jag tänker på dagsordet ibland när jag konstruerar något grötrim på skoj – man vill kanske vara lite pompös i all anspråkslöshet. Man producerar ett kväde. Min vanligaste variant är dock att jag skapar stor poesi. Lite trist kanske att man alltför lätt raljerar över/kring dessa ord som man känner till, men ser som nattståndna.

    Och, vill jag understryka, ska man nu återanvända glosan gäller det att veta vad ett kväde egentligen innebär – utgör/består av. Annars kan det bli fel. Alla dessa namn och etiketter på olika diktstilsvarianter (poem, ode, hyllningsdikt, dagsvers, etc., etc. har något gemensamt med alla synonymer. De betyder (nästan) aldrig exakt samma sak, men har en gemensam grund.

    Så kvad Erik F.

  3. KataM skriver:

    Omkväden har jag sjungit ibland, särskilt när jag dansat balladdans, som är starkt besläktat med den färöiska kvad-dansen.

Kommentera

