Manick

Dagens ord är:

Manick sak, grej

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om May-Louise

Vill du ha hjälp i ditt skrivande? skrivpedagog@gmail.com En bokstav i taget ... din text närmar sig.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Manick

  1. Bengt B skriver:

    Ordet fick onekligen ett uppsving 1985 med låten ”Den makalösa manicken”, evighetsmaskinen och det där. Men det var ju nästan 30 år sedan: http://youtu.be/Hccf-8BYaDg.

  2. Marcus Berglund skriver:

    Detta är ett mysigt litet ord, som ligger högt på min ordlista, brukar använda det rätt så ofta. Dock har jag aldrig riktigt tänkt på dess innebörd eller vart ifrån jag plockat upp det. Om något gått sönder kan jag använda mig av uttryck som ”Jäkla manick, alltid ska skiten krångla” eller något liknade.

  3. Erik Forsling skriver:

    Håller helt med Marcus, och ordet känns som att det härstammar från barndomen, eller ungdomen. Om jag läser mellan raderna, på ovanstående inlägg, känns det som att M. och jag skulle kunna enas om att det i grunden är någon slags mekanisk (eller åtminstone teknisk) pryl. Nästan vad som helst på prylnivå; en mekanisk speldosa, en DVD-spelare, en bränslepump –
    men kanske inte t.ex. en cykel, eller tunga industriella maskiner. Snarare något mindre, som man i alla lägen inte alltid vet precis hur det/den egentligen fungerar. Manick blir nästan en variant av noaord.

    Men det är bara min känslomässiga tolkning. Nu ska jag gå ut och fortsätta med att svettas gräsklippning i värmen. En gräsklippare är allt en riktig manick, även om man begriper hur den fungerar, eller …

    • Dennis Aberos skriver:

      Jag har för mig att ”manick” användes på en bilverkstad jag praktiserade på för 20 år sen. Helt klart kopplat till det mekaniska (självfallet inte enbart).

    • Marcus Berglund skriver:

      När jag tänker efter så kan jag ha plockat upp det i barndomen, när jag lirade Mulle Meck, jag kommer ihåg när han säger. – ”Molijoxer och mojänger, mackapärer och manicker: allt går att användas på nya sätt.” Men om storleken har betydelse för orden låter jag vara osagt, men onekligen intressant.

      • Erik Forsling skriver:

        Storleken, nä, jag vet inte heller, men jag tänker mig ungefär att frostvakten på skithuset här i Plejset, eller den lilla värmefläkten, eller kupévärmaren till bilen, etc. kan vara manicker eller mackapärer (tack så innerligt för att du påminde mig om detta senare ord!), men jag tror knappast att de sex enorma absorbtionsvärmepumparna på värmeverket, där jag en gång jobbade, skulle kallas manicker. Men som sagt, återigen – eller …

Kommentera

