Trå

Dagens ord är:

Trå – längta (efter).

Rapportera i kommentarerna om du använt detta ord under dagen.

 

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Trå

  1. Dennis Aberos skriver:

    Trå vet jag inte om jag använt men däremot tråna. Ofta i ett lätt sarkastiskt eller ironiskt sammanhang. Typ ”Jag trånar efter att få umgås med honom igen” trots att jag egentligen är trött på personen. En betydelse av tråna är att längta efter något som i synnerhet långt borta/utom räckhåll. Därför brukar jag använda den på ett inte särskilt seriöst vis.

  2. KataM skriver:

    Det finns ett annat bortglömt ”trå” också. Att trå (eller tråda) dansen.

  3. Erik Forsling skriver:

    Ett lekmannaförslag bara. Kan det inte i de här fallen röra sig om två olika ord, som drabbats av samma fenomen? Ändelsena -da och -na har fallit/rationaliserats bort – och vips blir orden likadana. Sedan får sammanhanget avgöra om det ska till och dansas, eller sittas och sukta.

  4. mirotanien skriver:

    Re de två trå.

    Trå är väl avlett av/besläktat med ”åtrå”. Det andra, ”trå dansen” etc, detta trå är väl avlett av träda = gå?

Kommentera

