Tämligen

Dagens ord är:

Tämligen -ganska

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tämligen

  1. kicki skriver:

    Tämligen har fått vika sig för ganska och rätt så, men ändå tycker jag nog att tämligen används emellanåt.

  2. mirotanien skriver:

    Tämligen. Jag använder det då och då.

    Lätt obsolet men inte direkt utrotningshotat. Inte så länge jag är igång.

  3. Erik Forsling skriver:

    Tämligen använder jag tämligen ofta, … men så uppstår plötsligt den där effekten som ibland följer ett slikt spontant påstående. Eftertanke. Hur ofta är det egentligen? Det känns dock som att jag ligger i linje med de båda föregående kommentatorerna, trots att deras kompassnålar inte pekar i exakt samma riktning.

    Tämligen är bra, alltså ett bra ord, enligt mig. En tämligen hygglig/rekorderlig/resonabel person. Tämligen hyggliga/sjyssta/acceptabla förhållanden. Känns som att detta ”ganska” lutar åt det positiva hållet. Men säkert är tämligen usla/miserabla/odrägliga ditten och datten lika adekvata.

  4. JO skriver:

    ”Tämligen starkt till vatn”, sade man i Helsinge förr när man bjöds på svagt kaffe. Tämligen är helt ett vardagsord för mig.

Kommentera

