Hjuling

Dagens ord är:

Hjuling – stryk

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hjuling

  1. Erni skriver:

    Ännu ett av de många ord som presenteras som är helt lika med norskan. Jag undrar om ett av språken är upphov till ordet i det andra eller om likheten beror på det gemensamma stamspråket? Nån som vet detta (exempelvis ang. detta ordet (h)juling?)

  2. mirotanien skriver:

    Norskt som sagt. En norrman, chef för företaget Telenor, blev en gång antastad av en journalist med en närgången fråga. Chefen blev arg, tog till nävarna och sa: ”Nu åker du på hjuling!”

    Men detta var på typ 90-talet.

  3. Erik Forsling skriver:

    Har aldrig hört/sett ordet tidigare, men nu när jag vet vad det betyder associerar jag till (en) hurring – med ungefär samma betydelse. Fast snarare bara ett slag då.

  4. kicki skriver:

    Erik

    Vi använder hurril i betydelsen örfil, men ser i SAOB att hurring är en annan gångbar variant. Hjuling i samma betydelse är obekant för mig.

    • Erik Forsling skriver:

      När du påminde mig om hurril blev jag först t.o.m. fundersam om jag tänkt fel – för trots att det var lite bortglömt hos mig kändes hurril som det vanligaste ordet. Men båda räknas ju för lika. Kanske är juling lite tuffare än hurring, men jag vet inte.

      Men för att hålla oss till dagsordet, så kollade jag lite på det också ikväll – och fann en länk till det mirotanien skrev om. Ordet som jag aldrig hört, men som enligt tidningsartikeln lär ska ha blivit riksbekant i.o.m. episoden: ”Kul ord – den spruckna fusionen med Telia gjorde ordet juling världsberömt – i Sverige.”
      http://www.realtid.se/ArticlePages/200912/16/20091216143825_Realtid830/20091216143825_Realtid830.dbp.asp

Kommentera

