Förstukvist

Dagens ord är:

Förstukvist – utbyggnad utanför farstun 

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Förstukvist

  1. mirotanien skriver:

    Om jag skulle bygga ett takat, inhägnat skydd för förstutrappen — då skulle jag kalla det förstukvist och inget annat.

    Så i all vänlighet anser jag att förstukvist inte är utrotningshotat. Men jag är norrlänning och ordet kanske bara används här än.

    • KataM skriver:

      Jag är sörlänning och använder det precis på samma sätt. Däremot är det få i min bekantskapskrets som har en förstukvist, så av det skälet är det sällan jag använder ordet. Så utrotningshotet är nog lokalt, beroende på hur arkitekturen i området ser ut.

  2. JO skriver:

    I Österbotten är det få boningshus byggda före 1950 som saknar fåstukvist men det räcker inte med bara tak och väggar, det är ett vindfång medan kvisten skall ha rejäla fönster både i väggar och dörr.

    • KataM skriver:

      Spännande det där med olika definitioner. För mig räcker det till och med med halvväggar för att det ska vara en förstukvist. Det du beskriver som förstukvist, liknar mer vad jag kallar en (glas)veranda, även om verandan nog är större än kvisten.

Kommentera

