Ämbar

Dagens ord är:

Ämbar – hink, balja, pyts, spann 

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Ämbar

  1. kicki skriver:

    Vi använder ämbar mera frekvent än hink här i svenska Österbotten. Idag har jag burit många ämbar med planterade sommarblommor och placerat dem på sina rätta ställen för sommaren.

  2. JO skriver:

    Instämmer, kicki! I min bärarmiljö är ett ämbar/ämbare 5-15 liter medan hink alltid < 5 liter.

    • KataM skriver:

      Aha, det kan finnas en volymskillnad också, det har jag aldrig uppfattat. Men det beror nog på att det inte finns i mitt aktiva ordförråd. För mig är det hink eller spann som gäller, vilket jag är lite ledsen för – ämbar är ett så härligt ord på något sätt.

  3. Jenny skriver:

    Ämbar, ämpäri, Eimer. Det är en ca 10 L grej med handtag. Man bär vatten till bastun tex. I Nyland ska det vara antingen vätska eller massa i dem, inte blommor. Hästmat och mull men även skräp.

  4. kicki skriver:

    Det finns nog större ämbar också, upp till 20 liter. Hinkar i vår miljö har lock och handtag på båda sidor. De kan var i olika storlekar, allt från 1 liter till 30 liters mjölkhinkar.
    http://www.findit.fi/sve/search/548092.htm

  5. JO skriver:

    kicki: du nämner något väsentligt för hinkens väsen – den har ett lock. Ett lock som ska hindra att innehållet skvalpar ur. Som du skriver så kan hinken uppträda i skepnader från nästan ingenting till åtskilliga tiotals liter. Kärlet man förr levererade mjölk i kallas också här mjölkhink eller stånka. De stora 20-30 liters hade handtag på båda sidorna medan mindre bara en rörlig skänkel / handtag. Nuförtiden kan ämbar av plast förvisso också ha ett lock men det gör dem ändå inte till hinkar. Det är något med formen eller gestalten som i min begreppsvärld endera gör dem till hinkar eller ämbar. För mig finns spann bara i folkskoleböckernas räkneexempel.

Kommentera

