Dussin

Dagens ord är:

Dussin – tolv stycken, tolvtal

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Dussin

  1. mirotanien skriver:

    Dussin används än skulle jag vilja påstå. Ett dussin russin i pappersstrut, varsågod. Dock är ”tjog” för 20 inte så vanligt. Ej heller ”ett gross” för 144 (12 x 12). Liksom storgross = ett dussin gross = 1728.

    • snaxon skriver:

      Gross och tjog låg redan på min lista över möjliga framtida publiceringar! tack för tipset ändå, mirotanien, storgross var nytt för mig 🙂

  2. kicki skriver:

    Dussinspelare, dussinfilm och liknande är ju väldigt vanligt. Liksom dussin i betydelsen tolv stycken.

  3. Oskar skriver:

    Dussin människa – En person det finns många av…

  4. KataM skriver:

    Dussin använder jag ofta, ibland även tjog.

  5. snaxon skriver:

    Kul att ni använder det!
    Jag tycker mig också ha märkt att folk fortfarande använder ordet i den överförda bemärkelsen ”ordinär”, ” icke speciell”, men att allt färre numera använder och förstår ordet dussin i den exakta ursprungsbetydelsen, dvs 12 stycken. Därför valde jag att slå ett slag för ordet i dagens Glömda ord.

  6. JO skriver:

    Dussin är nog ett helt vanligt ord i min vokabulär. Kanske inte så mycket i talspråk men nog i skrift. Tjog däremot nästan aldrig.

Kommentera

