Blindstyre

Dagens ord är:

Blindstyre – någon som inte ser sig för.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om May-Louise

Vill du ha hjälp i ditt skrivande? skrivpedagog@gmail.com En bokstav i taget ... din text närmar sig.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Blindstyre

  1. Erik Forsling skriver:

    Att vara ett blindstyre, det är väl jag det, men idag har jag ännu inte hunnit.

  2. KataM skriver:

    Blindstyre är ett fullständigt naturligt ord för mig, både konkret (till exempel alla som far fram som blindstyren i trafiken) och i överförd betydelse (till exempel för människor som talar utan att tänka). Och nog är jag, precis som Erik Forsling här ovan, själv ett blindstyre många gånger.

    Ett bra ord – kul att det kom med!

  3. Har inte använt det idag, gör det då och då. Men är inget snällt ord. Får användas varsamt. Inget glömt ord. Glömt däremot – fintlig, åtminstone gäller det mig.

  4. JO skriver:

    Blindstyre använder jag allt som oftast och jag lägger intet elakt i det. Det är ett relativt snällt sätt att påpeka att någon inte sett sig för eller överlag är yr. ”Döuhamar” används på traktens dialekt och betyder samma om man inte hört eller noterat något någon sagt.

Kommentera

