Tjosta

Dagens ord är:

Tjosta – andas tungt. Även pusta.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om May-Louise

Vill du ha hjälp i ditt skrivande? skrivpedagog@gmail.com En bokstav i taget ... din text närmar sig.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Tjosta

  1. Erni skriver:

    Uttalat ‘tjåsta’ är det för mig något man gör när man beklagar sig över något som inte är så beklagansvärt, att man överdriver sin ‘olycka’. ”Det är väll inget att tjåsta över!”. Eller ”Du tjåstar då över det minsta!”.

  2. Lennart skriver:

    För mig som skaraborgare så är tjåsta det samma som att flämta. Ett ord jag fortfarande använder och särskilt nu på sommaren när ”sola skiner å dä blir kosit å kôvet” (kvavt).

    • Erni skriver:

      Ja, det stämmer för mig med Lennart. Att ‘tjåstar tungt’ i en motbacke i spåret exempelvis. Är från Vänersborg 🙂

  3. ninna skriver:

    att tjosta har jag aldrig hört/använt. Däremot att något är tjostigt.

  4. Lennart skriver:

    Ett liknande ord som tjåsta det är ordet tjöva. Att tjövas betyder att kvävas och så kan det kanske kännas för den som tjåstar kraftigt.

  5. JO skriver:

    Tjosta är mig helt obekant däremot säger vi ”pju:sta”, när vi avser samma sak.

Kommentera

