Storvulen

Dagens ord är:

Storvulen –  överdrivet, storslagen / imponerande

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Tipstack till KataM.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Storvulen

  1. JO skriver:

    Kanske galen association men jag tänker alltid på storsvenskhet när jag läser storvulen.

    • Erik Forsling skriver:

      Inte alls någon tokig association, om jag får delge min egen åsikt. Storsvenskhet, storvulna ord. Men storsvenskhet kan betyda många olika saker. Tillbakablickar; Sverige var en gång en reell stormakt, senare århundradens och decenniers nationalism försökte axla den manteln – storvulenhet tarvas för att hålla dessa saker i ära. Liksom storvulna högtidstal förekommer i alla möjliga och omöjliga sammanhang, även akademiska eller rent privata.

      Men ser vi oss om i dagens värd, och gårdagens, och på den politiska kartan, så är nog storsvenskheten rätt fjuttig, trots stororden. Åtskilliga är etter pompösare i sin storvulenhet, för att nu konstruera om ett gammalt standarduttryck.

      Tänker mig med ett leende bakåt till min ungdom. Jag reste då gärna till bl.a. Storbritannien, som då var ett fallet imperium, och snarast i kris – medan Sverige blomstrade. ”John i England” (en borttappad gammal bekant från Newcastle upon Tyne”) och undertecknad stred på narri om respektive stats överlägsenhet, men ibland tror jag att han menade mer allvar än vad jag gjorde.

      Minns speciellt ett tillfälle, när vi satt i varsin bekväm brittisk fåtölj i hans lägenhet. Då plockade han varsamt fram en LP och placerade den på grammofonens skivtallrik. ”Det här brukar jag spela, när jag vill sitta och tänka på hur bra (glourious) vi är”. Gissa vad.

      Naturligtvis Edvard Elgars ”Pomp and Circumstance March No 1”, där även ”Land of Hope and Glory” ingår. Och glöm inte den betydligt äldre Rule Britannia, av annan hand.

      Givetvis har jag för länge sedan införskaffat en pampig CD-skiva med delar av Elgars musik. Storvulet är bara förnamnet.

Kommentera

