Barnförlamning

Dagens ord är:

Barnförlamning –  polio

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Tipstack till: Lennart

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Barnförlamning

  1. Fredrik Elgh skriver:

    polio eller poliomyelit

  2. JO skriver:

    börsförlamning är mera vanligt nuförtiden 🙂

  3. Erik Forsling skriver:

    Jag tycker att det har varit ganska skönt att slippa höra talas om det där ordet i vuxen ålder. Det tyder på att det står på gravens rand, tänkte jag. Men säg den patient som inte häpnadsväckande snabbt kan återhämta sig. Ordet är tillbaka i den nutida debatten, kanske inte i form av det åldrigt klingande barnförlamning, men väl i form av polio.

    Framgångssagan, drömmen om att utrota sjukdomen, har vänts till sin motsats. Sjukdomen har blivit ett politiskt medel, virus som indirekt vapen.

    Krig mot sjukvårdspersonal och små barn. Imponerande. Nedan, bara en av många träffar, och Konflikt är ju generellt ett bra program: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/379895?programid=1300.

  4. kicki skriver:

    Barnförlamning sade man här när det begav sig, men numera endast polio.

  5. Kafka Digital skriver:

    Detta ord var minsann inte helt lätt att få in i samtal! Men jag fick till det!
    En kollega hade med sig sitt barn till jobbet igår och då tog jag allt tillfället i akt och informerade honom om att drycken barnen hade i handen kan leda till barnförlamning. Haha, fatta hans min. Ett kreativt och kul sätt att få in ordet tycker jag!

Kommentera

