Flashig

Dagens ord är:

Flashig – Flott, anslående

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om May-Louise

Vill du ha hjälp i ditt skrivande? skrivpedagog@gmail.com En bokstav i taget ... din text närmar sig.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Flashig

  1. Erik Forsling skriver:

    Oj, vad dåligt med kommentarer den senaste tiden – knappast flashigt. Men, idag har vi att göra med ett ord som ganska säkert är omodernt, men för mig känns det som en glosa som ändå används. Kanske tarvas faktiskt lite flashig uppbackning.

    Tror dock att det mesta av det där snacket/skriverierna, som man ibland tar del av här och där, om vad som är utdaterat eller inte, handlar om generationsskillnader. Själv är jag äldre, och en ständig förespråkare för åldersblandningar – i de flesta sammanhang. Inte minst i arbetslivet. Därmed förespråkar jag förmodligen också indirekt språkbruksblandningar inom vårt gemensamma språk – modersmål, eller nyförvärvat; det spelar ingen roll.

    Olika språk har ibland likadana ord, med (delvis) olika betydelser; s.k. ”false friends”. Tänker onekligen på en gammal film om den gamle seriefigurssuperhjälten Flash Gordon (Blixt Gordon), Saviour of the Universe, med originalmusik av Queen:

    Flashigt, eller hur? Eller bara jönsigt med moderna glasögon? Smakfråga.

    Tämligen skrattretande rulle, enligt mig, eller var det kanske en TV-serie också? Och egentligen tänker jag på en annan, nästan jingelliknande insats av bandet i fråga. Men den hittade jag inte.

    Alla tider har sina egna uttryck – och nästan alltid har trots allt dessa uttryck ofta varit flashiga där och då. Gamla svenska pilsnerfilmer skulle säkert även de i ha varit flashiga – om ordet funnits på deras tid.

    Flashigt, ja mycket finns att säga/skriva om det ordet. Hoppas att några hänger på. Fick just mitt skiftscema, via e-post, för mitt senaste påhugg som brandvakt. Det passade mig så perfekt att det näst intill kändes flashigt – men bara för att man vill hålla ett ord vid liv, ska man inte heller missbruka det.

Kommentera

