Spänn

Dagens ord är:

Spänn –  Krona sek (även avstånd mellan ledningsstolpar)

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om May-Louise

Vill du ha hjälp i ditt skrivande? skrivpedagog@gmail.com En bokstav i taget ... din text närmar sig.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Spänn

  1. JO skriver:

    Senast jag sett spänn var i tvillingdetektiverna på 1960-talet 🙂

    • Erik Forsling skriver:

      Tvillingdetektiverna var jag flitig läsare av vid samma tid som du, född -56 var det dock i slutet av -60-talet/ev. början av 70-talet som jag slukade dessa ungdomsböcker, med gröna ryggar, från Wahlströms förlag – tjejböckerna hade röda pärmar. I den senare kategorin läste jag om Kittys bragder och bravader. Kittyböckerna var spännande, och jag tyckte att hon var jättetuff, men där förekom nog inte ”spänn”.

      Däremot använder jag ännu titt som tätt ”spänn” för de svenska mynten – och sedlarna med högre valörer än ”guldpengen” – och jag hör det också användas. Tvärtemot din erfarenhet.

Kommentera

