Tjorva

Dagens ord är:

Tjorva – trassla till sig, råka i oordning


Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om May-Louise

Vill du ha hjälp i ditt skrivande? skrivpedagog@gmail.com En bokstav i taget ... din text närmar sig.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tjorva

  1. KataM skriver:

    Jag använder nog tjorva ganska frekvent, liksom adjektivet tjorvig. Däremot undrar jag om jag någonsin har använt substantivet tjorv. Får nog ta och börja med det, för det är ett bra ord.

    Det var roligt att ordet dök upp här, för det fick mig att leta efter ursprunget. Jag har aldrig funderat över det förut. Tydligen är det ett framför allt norrländskt ord som blivit allmänt. Undrar just om Tjorven kan ha bidragit till det. Jag tillhör dem som växte upp när Saltkråkan först sändes på TV och det känns som ett ord som används mer av mina jämnåriga än av dem som tillhör generationerna före och efter, i alla fall i södra delarna av landet.

  2. Johan E skriver:

    Aldrig hört. Men nog: Kärva till sig. I samma betydelse (Helsingfors)

  3. Lennart skriver:

    På min vackra västgötska dialekt så heter det ”tjårra” eller ”tjårre”. Som när man drar ut trädgårdsslangen och så kommer det plötsligt inget vatten då vet man att slangen har ”tjårrat” sej nånstans på vägen. Detta tjårra skall uttalas med det typiska bakre skorrande R-ljudet ganska likt det som skåningarna använder.

    Västgötaskorrningen sägs härstamma från Frankrike på 1700-talet där dom hade en kung med talfel som skorrade på detta vis och sedan spred sig detta sätt att uttala R med skorrning. Fan trot!

Kommentera

