Lärft

Dagens ord är:

Lärft –  linnetyg.

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lärft

  1. kicki skriver:

    Vi använder lärft som benämning på tättvävt bomullstyg för lakan, men jag har förstått att det också kan vara frågan om linne.

  2. KataM skriver:

    Textilintresserad som jag är, har jag läst en del om detta och lärt mig att lärft är en tätvävd tuskaft, ursprungligen av lin. Sedan kom begreppet att användas för sådana vävar av alla växtfibrer, här var det väl mest lin, bomull och hampa. ”Linne” var från början en synonym till lärft, men har sedan kommit att beteckna vävar av lin. Fast vi pratar ju fortfarande om sänglinnen även om det är gjort av bomull.

  3. JO skriver:

    Vartannat år köpte min mamma (60-talet) ett antal meter lakanlärft som klipptes och kantades till lakan. Tyget var ju bomull. Jag minns också att det pratades både om bomullslärft, linnelärft och t.o.m. hamplärft fast hampa inte odlats lokalt sedan 1930-talet. Själv har jag inte haft något behov av uttrycka mig om lärft. Lakanstyg räcker riktigt bra.

Kommentera

