Hojtarolja

Dagens ord är:

Hojtarolja – brännvin

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Tipstack till Kalle Stridh.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hojtarolja

  1. Johan E skriver:

    Inte hojtarolja i dag (=genever), men nog vit konjak(Saaremaa vodka). Nam, nam. Nu siesta.

  2. Eje skriver:

    Jag undrar om inte hojtarolja mer var ett Stockholmskt slanguttryck?

    • Erik Forsling skriver:

      Tjena Eje!

      Det var länge sedan, minsann. Kul att se dig igen.Hojtarolja var/är en vanlig glosa även i rumpmasland. Fickljummen Explorer kanske, eller Renat (Systembolagets artikelnummer 1), eller bara ett hjärncellsdödande destillerat alkoholhaltigt smörjmedel i största allmänhet. Det ska nog vara sprit – inmundigad under inte alltför stilfulla förhållanden. Vin, likör, öl, etc., är något annat. Enligt mig.

      Högljudd, och varm innanför västen bör man bli. Kanske t.o.m. knöla och slåss med någon annan högljudd hojtaroljekonsument som inte delar den andres världsbild.

      • Eje skriver:

        Kan inte påminna mig att jag hört det användas här nere. Är uppväxt i Västergötland och har levt större delen av mitt liv här i Götet. Första och enda gången som jag kan erinra mig ordet, var i samband med att någon nämnde att man i Stockhol hade ett slang för brännvin, och det var hojtarolja. Jag tyckte då (och fortfarande) ett det var en rolig och mycket träffande benämning. 🙂

  3. Johan E skriver:

    ‘Hoitarolja’ är ett klart pejorativt omdöme av spriten i fråga. På samma sätt som det 25%-enheter svagare ‘pratvinet’ är nog ett så förklenande uttryck om vinet/sherryn/bålen. Skål grebbar!

Kommentera

