Drasut

Dagens ord är:

Drasut – (vard.) långskånk, fyrtorn, räkel, lång och mager person

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Drasut

  1. kicki skriver:

    Förutom att drasuten är lång och mager anses han här hos oss också som en odåga.

  2. Erik Forsling skriver:

    Undertonen av odåga finns onekligen belagd i ordlistor, liksom hos synonymen ”räkel” (en lång räkel), men i min värld ligger trots allt tonvikten på, i båda fallen, en lång smal person.

  3. Sheratan skriver:

    Använder jag ofta om min 13-åring som ser ut som om någon satt honom i sträckbänk det senaste halvåret. Jag har faktiskt svårt att tänka mig en gammal drasut utan tänker mig en ung person som vuxit så fort att bredden inte hunnit med.

Kommentera

