Dynamo

Dagens ord är:

Dynamo – elektrisk generator. På cyklar satt förr ofta en sådan, driven av framhjulet, kopplad till cykellyktan.

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Dynamo

  1. JO skriver:

    Dynamo-ordet använder jag alltjämt för den lilla generatorn på cykelns framgaffel fast min nuvarande cykel inte är beskaffad med en sådan utan med den mera praktiska batterilampan med ledljus. I min österbottniska dialekt säger vi ”dånamo”, med tryck på första stavelsen som i finskan. De tidigaste elgeneratorerna som här i trakten monterades till sågverkens och kvarnarnas vattenhjul i början av 1900-talet kallades också ”dånamo”.
    Min första dynamo till cykeln skaffade jag som 10-åring med pengar som jag förtjänat på att sälja lingon.

  2. kicki skriver:

    När man kopplade in dynamon började cykeln gå tyngre, det var en nackdel när man var liten och klen:).

  3. Lennart skriver:

    Jag har fortfarande en dynamo på min cykel och tänker inte byta ut den mot några batteridrivna nymodigheter.
    Annars är väl ordet dynamo mest förknippat med ett stort antal idrottsklubbar i det gamla östeuropa. Dynamo Moskva, Dynamo Dresden osv, fast i vissa länder omgjort till Dinamo.

  4. Erik Forsling skriver:

    En dynamo är en trevlig liten pryl, fäst intill gummidäcket på en trampcykel. Håller med Kicki om att det blev gnuttan mer tungtrampat när den låg till. Beroende på modell. Men ibland, inte minst i regnväder, gick det ofta BARA tyngre – men generatorn levererade inte den ström till lyktans glödlampa, som mer än annars tarvades då – i mörkret och rusket.

    En dynamo är som sagt en generator, och många gånger när mina barn var pluttar tänkte jag mig att visa dem hur det där med elektricitet fungerar. Man letar upp en gammal dynamo, smörjer upp den lite, och konstruerar en anslutningsmöjlighet till ett skovelhjul. Kan vara en leksaksskovel bara. Enkelt. Man går till en forsande vårbäck och realiserar sitt projekt. Men det blev aldrig av. Ingen elektricitet producerades av undertecknad med ätteläggar.

    En dynamo är ett annat ord för en av huvudrollerna på mitt nuvarande påhugg. Generatorn. Jag och ett gäng till sitter och glor på ett av Sveriges större kärnkraftverk under sommarrevisionen. Vårt jobb är just att sitta och glo. Undertecknad gav sig, less på växlandet av sittplatser, ut på en vandring, under en av långrasterna.

    En dynamo är det dags att återknyta till just nu – i dessa tider när de flesta cyklister använder sig av batterilysen.

    En dynamos förutsättning, för leverans, är turbinen – den som driver generatorn. Turbinen får snurr på verksamheten (generatorn), vilket leder till resultat. Tja, jag har ibland (snarast ofta) haft besvärligheter med de där två begreppen; nu har jag dock sedan en tid tillbaka rett ut dem – utom en enkel fråga. Den återkommer näst sist. Redan innan elproduktionens dagar producerades kraft av olika slag via turbiner. Som tidiga turbiner nämns bl.a. vattenhjul och vingarna på en väderkvarn (j.fr. vindkraftverk för elproduktion).

    En dynamo sitter oftast på en trampcykels framhjul. Måste inte då också framhjulet på en trampcykel, med sitt roterande gummidäck, framdrivet av människomuskler, pedaler och kedjedrift till bakdäcket vara en turbin. Egentligen. Ska fråga någon expert. Den direkta frågan blir:

    Är ett framhjulet på en velociped med dynamo att betrakta som en turbin? Borde vara så, enligt mig.

    Och du Lennart, apropå dina sportklubbsnamn – en dynamo genererar. Är det inte det klubbnamnen antyder. Jag vet inte?

    • Erik Forsling skriver:

      Klippte och klistrade, så att det slutade med att en hel del text försvann. Lite apropå turbiner och revisionspromenader fr.a., men jag tror inte att någon lider av denna groda.

    • Lennart skriver:

      Varför en massa klubbar i östeuropa har Dynamo i lagets namn kan nog bara Stalin och Hoenecker svara säkert på men det låter ju onekligen kraftfullt.

  5. Karin Berglund skriver:

    Dynamo var oundgängligt när jag var barn och alla cyklade vintertid,in till stan, 4 km bort. Till skolan t.ex. Det var ett elände med blötsnö, och inte då bara för att lyset inte fungerade.
    Som vuxen arbetade jag i sjukvården och hade en fantastisk avdelningsföreståndare på en intensivvårdsavdelning där flockar av läkare också häckade. Vår chef var oerhört effektiv, intelligent och ned framförhållning i månader. Läste hon en sida blev den scannar. Hon visste vilka i personalen som behövde mer utmaning och hon visste om det var damm på hyllorna i förrådet. En halvtimme före alla andra var hon på arbetet. Läkarna kanske hade tid att studera henne, för en gång framkom det att de sett en möjlighet att utnyttja henne mer effektivt genom att hon också skulle driva en dynamo med den otåliga foten.

  6. snaxon skriver:

    Tack för allas intressant inlägg och kommentarer. När jag kom på att jag skulle ha ”dynamo” som dagens ord väcktes en hel del egna minnen liknande era till liv. Kul att ni delat med er så generöst av era kunskaper och egna erfarenheter JO, Kicki, Lennart, Erik Forsling och Karin Berglund! 🙂

Kommentera

