Lägda

Dagens ord är:

Lägda – åker, öppen gräsvall eller fält.

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lägda

  1. kicki53 skriver:

    I vår dialekt är en lägda (som vi uttalar leegd) låglänt mark, ofta en mindre åkerplätt. Här har ja ett inlägg om leegdona: http://wp.me/s4Mbf9-leegdona

  2. Lennart skriver:

    Lägda är ett för mig obekant ord. Däremot är jag väl bekant med ordet Läjda som betyder liggsäd.
    Alltså säd som lagt sig efter ett kraftigt regn.

  3. Annasara Svanteson skriver:

    lägda är för mig en sänka och som det står i SAOL sänka i marken; lågt liggande gräsvall.

  4. Karin Berglund skriver:

    Jag säger ofta lägda, tex när man är ute och kör här i Västerbotten. Har för mig att ordet betyder en tillfälligt igenlagd åker, där djur får beta och gödsla. Alltså lägga, lagd, en lägda.

  5. JO skriver:

    Lägda är ett helt vanligt ord för en svacka i terrängen. Oftast en odling men behöver inte vara det.

Kommentera

