Postiljon

Dagens ord är:

Postiljon – brevbärare, postman

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Tipstack till Kalle.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Postiljon

  1. lillian skriver:

    Vad kommer ordet ifrån? Är ursprunget franskt eller har det att göra med hjon?

  2. KalleE skriver:

    Lillian; Det verkar ha ursprung i både franskan såväl som italienskan:
    http://runeberg.org/varaord/0349.html

  3. JO skriver:

    Här i Finland används postiljon som vilket annat vanligt ord som helst för brevbärare/postutdelare. Tidigare fanns också postiljonska som begrepp för postiljonens maka. Min svärmor brukade berätta om att hon sett i äldre stockholmsk telefonkatalog titeln vicepostiljonska 🙂

  4. Erik Forsling skriver:

    Postiljon, som ord, bär jag med mig från barndomen – och historiska berättelser. Kanske t.o.m. en man (postiljoner var uteslutande män) i uniform och med ett posthorn att blåsa i.

    Posthornet som symbol lever ännu kvar under kronan i Postens blågula logotyp.

    Mitt senaste ”moderna” minne som jag har av ordet emanerar från den lågmälda, och mycket vackra, italienska filmen ”Il Postino” – en fiktiv historia om en litterärt intresserad italiensk brevbärare på landsbygden, och den chilenske författaren/politikern/diplomaten Pablo Neruda. Minns bara att jag reagerade på översättningen av filmtiteln. ”Il Postino” blev ”Postiljonen” – ett ord, tänkte jag, som på svenska är helt utdaterat. Töntig översättning. Eller?

  5. Eje skriver:

    Jag har en bror som jobbade på posten på 1960-talet. Han var förste postiljon. Hade varit intressant att veta om de fortfarande använder benämningen.

Kommentera

